Som pensjonist bruker jeg mer og mer tid på hytten min, og jeg har bestemt meg for én ting: jeg skal ikke bli slapp, lat og dvask i kroppen min – jeg skal trene for å holde meg i form så lenge som jeg kan!

Dette synes jeg er veldig gode tanker og formål, men jeg spekulerte lenge på hvordan jeg skulle gjøre dette på et best mulig vis. Svaret fant jeg ut av etter en stund, og jeg må bare si det nå med én gang: jeg angrer ikke på det valget jeg gjorde!

Før jeg kommer til det jeg egentlig skal si noe om, nemlig hvordan jeg trener, så må jeg ta opp noe annet. I alle år har jeg sett slike trimgrupper for pensjonister og det kan ha vært turmarsjer og slike ting. For å si det rett ut: jeg har bestandig syntes at det har vært gørr kjedelig å gå tur. Det er for slapt, det er jo ikke noen trening, jeg får ikke brukt musklene mine og som sagt: det er kjedelig. Jeg har jo lest at man mister mye muskelmasse når man blir eldre og jeg tror nok at det er mye riktig i dette. Det er derfor viktig at man får trent musklene godt, men samtidig har jeg jo lyst til å slite litt – ja, å få brukt pusten skikkelig! For å si det rett ut: jeg vil holde meg i god form!

Å løfte vekter er heller ikke noe for meg, og også det er for kjedelig. Å stå i stuen på hytta med slike manualer er ikke helt min stil. Men for en tid tilbake kom jeg over noe på nett. Jeg søkte litt rundt etter effektive treningsformer, og da så jeg ‘lyset’, for å si det slik: en romaskin!

Artikkelen jeg leste forklarte at rundt 80% av kroppens muskler settes i sving når man ror med en slik maskin, og man kan jo gjøre dette hjemme i stua foran tv-apparatet!

Vel, jeg var ikke vanskelig å overtale og etter en kjapp tur innom nettsidene til XXL tok jeg steget. Nå har jeg altså en sammenleggbar romaskin som jeg har på hytta mi, og jeg trener så ofte jeg kan med den – gjerne et kvart eller 20 minutter. Jeg er skikkelig sliten etter en slik runde, men jeg tror nok at det skal hjelpe godt over tid!