I de siste par månedene har det rullet flere reklamer over tv-skjermen som omhandler en såkalt helseklokke utviklet av et norsk selskap som heter ContinYou. Fengende navn og selv om jeg ikke er i mine velmaktsdager ser jeg hva selskapsnavnet spiller på. Så: er dette noe for meg?

Litt bakgrunn først: En av gründerne i selskapet opplevde en livsendrende situasjon da han, Terje Tobiassen, fikk hjertestans da han var ute og kjørte bil. Av frykt for at dette skulle skje igjen utviklet han og resten av gründerne i det nevnte selskapet en helseklokke. Hva vil en slik klokke koste? Er kostnaden så stor at man må søke alternative kilder for betaling for å få det til? Vil det bli en abonnementsbasert løsning? Jeg tenker at hvis dette er et produkt som det offentlige Norge vil komme til å ta i bruk så må det kanskje være mulig å få støtte til det. Klokken vil etter all sannsynlighet føre til store samfunnsøkonomiske besparelser, men du kan lese mer om dette lenger ned i artikkelen.

Her ser du gründerens egen historie om hvordan tanken på denne klokken ble til:

Hva dreier det seg egentlig om?

Før jeg går videre med mitt innlegg så har jeg vært å undersøkt litt for å se nærmere på produkt og finne en pris. Kort fortalt er dette, i følge nettsidene til Telia (som visstnok samarbeider med ContinYou), er dette en klokke som kan forutsi dramatiske endringer i et menneskes helse. Klokken går under navnet Contact.

På hjemmesiden til Telia står følgende korte sammendrag å lese:

Helseklokken Contact er verdens første smartklokke som kombinerer data om oksygeninnhold i blodet, puls, temperatur og barometrisk trykk. De fire målingene forteller enormt mye om enhver persons helse, noe som kan skape en unik forutsigbarhet.

Dette høres jo unektelig bra ut, og målet med klokken er kort fortalt at den skal skape en trygghet for brukeren og brukerens familie. Da ser jeg for meg at dette er noe som veldig mange eldre vil komme til å ta i bruk i tillegg til andre mennesker som har alvorlige sykdommer. Klokken har også et sim-kort som varsler familie, pårørende eller helsetjenester når det skjer endringer i helsesituasjonen til brukeren av den. Det betyr rett og slett at det blir en trygghetsalarm på et helt annet nivå og som vil fungere uansett hvor man befinner seg. Sporingssystemer sørger også for at vedkommende bruker enkelt kan bli funnet. Grunnen til at Telia har meldt seg på og har hjulpet til i utviklingen er naturligvis at de har et godt utbygd 4G-nett.

Et annet av målene er at klokken vil kunne føre til at vi eldre kan bo lengre hjemme og med helseovervåkningen kan det bety store lettelser for helseapparatet i Norge.

Les om klokken her.

Det kan jo bli stort!

Det kan jo rett og slett virke som om gjengen i ContinYou har skutt gullfuglen med dette produktet, og grunnen til at jeg sier det er jo at markedet potensielt er enormt! Tenk bare om helseforetakene i Norge går inn for fullt og legger inn bestillinger på denne tjenesten? Inntjeningen til selskapet kan komme til å bli ekstremt stor og det tror jeg faktisk at den kan bli også. I tillegg er dette den første helseklokken i verden som kan forutse skumle ting som sykdom og til og med registrere fall.

Hva med pris?

Jeg har brukt litt tid nå på morrakvisten for å finne pris på dette vidunderverket, men har ikke klart å finne noe – dessverre. Etter ytterligere litt leting så fant jeg noe informasjon på Telias sider hvor det kom frem at lanseringen av klokken ligger enda litt frem i tid.

Telia forteller at interessen for klokken har vært formidabel etter at reklamene begynte å rulle på skjermene i mars, og tusenvis av mennesker skal ha meldt sin interesse på mobiloperatørens nettsider.

Telia sier dette om veien videre:

Dessverre vil det ta noe lengre tid før klokkene er tilgjengelig i butikk. Det skyldes at klokken skal gjennom grundig testing, både hos brukere, ContinYou, Telia og blant tredjeparts eksperter. Alle selskapene som bidrar i produksjonen av klokken og i fintesting av den innebygde programvaren er norske, og det gjør at man får den beste kvalitetssikringen i alle ledd.

Under ser du en av de siste reklamefilmene som omtaler ContinYous klokke Contact – den med den gamle fiskeren og hans sønn.